27/06/2014 – Ελεύθερος Τύπος – Τα Ελληνικά e-shops εφάμιλλα του εξωτερικού

  • -

27/06/2014 – Ελεύθερος Τύπος – Τα Ελληνικά e-shops εφάμιλλα του εξωτερικού

Category : Journal , Press

Έρευνα του ELTRUN από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις online αγορές

Τα ελληνικά e-shops εφάμιλλα του εξωτερικού
 
Παναγιώτης Μαυραγάνης | Panayiotis Mavraganis
Σχεδόν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες και δυνατότητες για μια άνετη και αξιόπιστη συναλλαγή -που είναι συγκρίσιμη και εφάμιλλη γνωστών e-shops του εξωτερικού- προσφέρουν στους χρήστες τα 2/3 των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που λειτουργούν στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χθες στο Συνέδριο “e-Business World” στην Αθήνα.
Αν και όπως επισημαίνουν οι έλληνες ερευνητές με επικεφαλής τον καθηγητή και διευθυντή του ELTRUN, κ Γεώργιο Ι. Δουκίδη, 1 στα 10 e-shop θα πρέπει να αποφεύγεται από τους on-line καταναλωτές, καθώς δεν αναφέρει ακόμη τις βασικές πληροφορίες της επιχείρησης τους, οι τομείς που αφορούν στους όρους χρήσης, στους τρόπους πληρωμής, στην προστασία προσωπικών δεδομένων, στην πολιτική επιστροφών και στην αξιοποίηση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, εμφανίζονται σημαντικά βελτιωμένοι σε σχέση με τα ποσοστά που σημείωσαν στην αντίστοιχη μελέτη του 2012. Πέρυσι, o τζίρος των ηλεκτρονικών καταστημάτων ανήλθε στα 3,5 δισ. ευρώ έναντι των 2,9 δισ. ευρώ το 2012, σημειώνοντας αύξηση κατά 20,69%. Ωστόσο, μόνο το 60% αυτών των on-line αγορών κατευθύνθηκε σε ελληνικά site.
Τα στοιχεία
Στη φετινή έρευνα αξιολογήθηκαν περίπου 10 φορές περισσότερα e-shops από το 2012, αγγίζοντας τα 2300 online καταστήματα από τα 4.500-5.000 που εκτιμάται ότι λειτουργούν στο ελληνικό διαδίκτυο σήμερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΠΑ, 7 στα 10 e-shops έχουν ξεκάθαρη σελίδα με σαφείς όρους αναφορικά με την πολιτική τους για το απόρρητο και τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, ενώ το 70% παρουσιάζουν πλέον πολύ αναλυτικά στον διαδικτυακό καταναλωτή θέματα που αφορούν στις ιντερνετικές συναλλαγές, όπως είναι η δυνατότητα ακύρωσης της παραγγελίας, η επικοινωνία σε περίπτωση διαφωνίας-επιφύλαξης και η αντικατάσταση των προϊόντων σε περίπτωση φθοράς.
Παράλληλα, σημαντική είναι η βελτίωση στα εργαλεία πλοήγησης στο διαδικτυακό περιβάλλον των ηλεκτρονικών καταστημάτων, καθώς το 92% προσφέρει στον χρήστη τη δυνατότητα αναζήτησης με πολλαπλούς τρόπους, δηλαδή ανά προϊόν, προμηθευτή, προηγμένη αναζήτηση με ελεύθερο κείμενο ή προηγούμενα αποτελέσματα, ενώ οι ιστοσελίδες υποστηρίζονται και από διαφορετικούς φυλλομετρητές (web-browsers).
Την ίδια στιγμή το 84% των e-shops, ενημερώνει με σαφήνεια για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος (πλήρης περιγραφή, τιμή κλπ) πριν από την αποδοχή της παραγγελίας, γεγονός το οποίο -όπως επισημαίνουν οι ειδικοί- συμβάλλει στην πραγματοποίηση της οικονομικής συναλλαγής από τον “δύσπιστο” Έλληνα on-line καταναλωτή.
Επίσης, οι πολλαπλοί τρόποι πληρωμής που υιοθετούνται πλεόν από τα e-shops, διευκολύνουν τη λήψη των αποφάσεων για την ολοκλήρωση των διαδικτυακών αγορών, καθώς μέχρι πρότινος η έλλειψή τους αποτελούσε έναν από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς των χρηστών.  Έτσι, το 95% των e-καταστημάτων σήμερα προσφέρει εναλλακτικές δυνατότητες συναλλαγής, με την πιο δημοφιλή εκείνη της… ασφαλούς αντικαταβολής με 91%, ενώ ακολουθούν με αρκετά υψηλά ποσοστά και οι πιστωτικές, χρεωστικές και PayPal κάρτες με 81%, 72% και 63% αντίστοιχα, λόγω της απλότητας και της ταχύτητας που προσφέρουν στη διαδικασία της αγοράς.
Υστερούν σε design
Ωστόσο, μόνο το 58% των e-shops έχει συγκεκριμένη δομή, περιλαμβάνει σελίδες με συνεπή δομή και χρωματισμούς, με αποτέλεσαμ να μην υπάρχει συνέπεια στον τρόπο εμφάνισης των ιστοσελίδων.
Σύμφωνα πάντως με τους ερευνητές του ΟΠΑ, “τα συγκρατημένα αυξητικά ποσοστά των Ελλήνων καταναλωτών του Internet -περίπου 35% του συνόλου των χρηστών- που αγοράζουν on-line προϊόντα/υπηρεσίες δικαιολογούνται κυρίως λόγω της έλλειψης εμπιστοσύνης και γενικής καχυποψίας που έχουν οι πολίτες στις αγορές από απόσταση. “Επομένως”, όπως καταλήγουν, “κύριο μέλημα των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων και γενικά του κλάδου, πρέπει να είναι η αύξηση της εμπιστοσύνης αυτής”.
ELT_35-page-001